Kwaliteitszorg

Op UniC besteden we continu aandacht aan de kwaliteit van ons onderwijs. Daar betrekken we ook de ouders bij. Lees er meer over bij Doet u mee?

Intensief mentoraat

  • Gesprekken met de leerling.
  • Mentorgesprekken met de maatjescirkel.
  • Mentorgesprekken met ouders en leerlingen.
  • Specifieke begeleiding tijdens UniC-weken, maatschappelijke stages en andere activiteiten.

Teamleiding

Op UniC staat elke bouw onder leiding van een teamleider. Deze bewaakt de kwaliteit van het onderwijs en geeft leiding aan een enthousiast docententeam. Sebastian Blanck is teamleider van leerjaar 1, 5 en 6. Mark Langerwerf is teamleider van leerjaar 2, 3 en 4.

Teamteaching

Op UniC staan meer docenten voor een groep. Zij ondersteunen elkaar. Elke docent heeft eigen talenten en specifieke kennis en ervaring. Zo vullen docenten elkaar als collega’s aan. We noemen dat teamteaching.

Examentraining

Voordat het eindexamen begint worden de leerlingen intensief begeleid bij de voorbereiding.

  • Algemene workshops (timemanagement, hoe ga je om met examenvragen enz.).
  • Vakinhoudelijke workshops.
  • Stilteruimte om te oefenen met proefexamens.

Lesmateriaal

Het lesmateriaal op UniC is uniek. Voor de eerste 3 leerjaren is het in hoofdzaak gebaseerd op vakkenintegratie. De Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) heeft de doorlopende leerlijnen in kaart gebracht en de kerndoelen benoemd. Samen met het Katholiek Pedagogisch Centrum (KPC) zijn ze vertaald naar heldere leerdoelen voor de leerlingen.


Schoolresultaten

De onderwijsinspectie houdt toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. Daarom bezoeken zij regelmatig onze school en doen onderzoek naar de havo-en vwo-afdeling. Daarna maken zij een kwaliteitsrapportage die wordt gepubliceerd op de website van de inspectie. U kunt ze inzien op www.onderwijsinspectie.nl als u de naam van de school invult (UniC) en de plaatsnaam (Utrecht).

Oordeel schoolinspectie 2015

De havo- en vwo-afdeling van UniC heeft het vertrouwen van de Schoolinspectie. Ons onderwijs voldoet aan alle gestelde kwaliteitseisen. Dat betekent dat we voor de havo en het vwo over een basis toezicht-arrangement beschikken. Volgens de inspecteurs bieden we onderwijs waaraan bij de leerlingen duidelijk een behoefte is en beschikt de school over een jong, kundig en vooral enthousiast team van docenten! Het is een fantastisch compliment voor ons onderwijs en alle teamleden. Het is een mooi cadeau in het jaar waarin we ons 10-jarig bestaan vieren.

Resultaten 2016

Aan het examen havo hebben 53 kandidaten deelgenomen. 53 kandidaten zijn geslaagd. Het slagingspercentage komt daarmee op 100%. Aan het examen vwo hebben 23 kandidaten deelgenomen, 21 kandidaten zijn geslaagd. Het slagingspercentage komt daarmee op 91%.

Resultaten 2017

Op de havo zijn 57 van de 61 leerlingen geslaagd, wat een slagingspercentage van 93% oplevert. Op het vwo zijn alle 31 leerlingen geslaagd, wat natuurlijk een (geweldig) slagingspercentage van 100% oplevert.

Resultaten 2018

In havo hebben 54 van de 57 leerlingen het eindexamen met succes afgerond. En iedereen in vwo heeft het gehaald: 28 leerlingen. Een prachtig resultaat met 95% geslaagden voor de havo en 100% geslaagden voor het vwo!

Conclusies

UniC biedt vernieuwend onderwijs én voldoet aan alle eindexameneisen die gelden voor het reguliere onderwijs. Hiermee laten we zien dat vernieuwing en kwaliteit goed samengaan.


Visie en missie

UniC is een openbare school voor havo/vwo. Wij hebben 793 leerlingen en een team van 68 gekwalificeerde eerste- en tweedegraads docenten en 26 docenten in opleiding aan de hogeschool of de universiteit.

Visie

De moderne, steeds veranderende samenleving vraagt om goed opgeleide, flexibele, creatieve en mondige burgers. Daarom biedt UniC vernieuwend onderwijs dat goed aansluit bij de eisen van deze tijd. Kennisverwerving gaat hand in hand met samenwerkend leren, persoonlijke groei en het ontwikkelen van sociale vaardigheden en talenten. In ons onderwijs gaat het om de volgende 3 kernwaarden:

  • Eigenheid: durf jezelf te zijn en jezelf te ontwikkelen.
  • Verbondenheid: onderhoud een respectvolle relatie met je omgeving.
  • Autonomie: wees onafhankelijk, zelfstandig en zelfbewust.

Missie

UniC wil met het unieke en eigentijdse onderwijs laten zien dat leerlingen een havo- of vwo-diploma kunnen halen met méér waarde. Leerlingen hebben op UniC plezier tijdens hun schoolloopbaan. Ze halen een diploma en ontdekken wie ze zijn, wat ze willen en wat ze kunnen. Het worden mondige burgers die hun weg weten te vinden in de multimediamaatschappij en die weten hoe ze samen met anderen resultaten kunnen boeken. Omdat ze hun talenten, hun vaardigheden en hun creativiteit hebben ontwikkeld, is het gemakkelijker om mee te bewegen met alle ontwikkelingen in de samenleving.

UniC deelt haar vernieuwende aanpak met andere scholen die verzameld zijn op Pleion: platform eigentijds onderwijs.

Met elkaar werken we aan de ontwikkeling van onze scholen door kennis te delen en de kwaliteit te bewaken.

  • Goede onderwijspraktijk is talent- en ambitiegedreven, Het kind.

Unic in de praktijk

UniC – Ondernemend leren

De opkomst van het internet verandert de manier waarop wij communiceren, naar informatie zoeken en werken. Mensen wisselen vaker van werk dan voorheen. Deze veranderingen zorgen ervoor dat mensen moeten leren initiatieven te ontplooien om passend werk te vinden. De maatschappij heeft initiatiefrijke jongeren nodig, mensen die zich niet afwachtend opstellen. Op UniC geven we leerlingen de ruimte om hun eigen leerroute vorm te geven. Dat leidt tot een hoge mate van betrokkenheid, waarbij leerlingen veel meer leren dan enkel de lesstof. Ondernemend leren is voor ons het creëren van een omgeving waarin jongeren ondernemend gedrag kunnen ontwikkelen en leren om bewuste keuzes te maken. Dat doen we aan hand van vier vaardigheden: regie nemen over het eigen leerproces, (leer)strategieën toepassen, samenwerken en reflecteren. 

UniC- Wereldburgerschap

Burgerschap stopt niet bij de landsgrenzen. Daarom hechten we aan de bevordering van het besef van burgerschap over grenzen heen. Kinderen en jongeren van nu staan midden in de wereld. Beginnend in hun directe omgeving en uitkomend in andere landen door studie, werk en reizen. Door globalisering ligt de wereld binnen handbereik. Als individu heb je kennis en vaardigheden nodig om je eigen plek te verwerven in die wereld. Aandacht voor wereldburgerschap op school is daarbij onmisbaar. In ons onderwijs komt (wereld)burgerschap door de vakoverstijgende manier van lesgeven aan bod, bijvoorbeeld in de thema’s maatschappij & natuur en in de challenges.

Unic – Challenges

De wijk waarin je school staat demografisch en geografisch in kaart brengen door middel van een infographic of sketch-map. Globalisering analyseren en een vorm bedenken voor zinvolle ontwikkelingssamenwerking. Een innovatieve oplossing bedenken voor de stijgende zeespiegel. Dit zijn voorbeelden van thematiek waar leerlingen op UniC mee werken tijdens de challenges.

Bij de challenges draait het om uitdagingen. Geen theoretische standaardopdrachten, maar een veelzijdig, complex projectonderzoek met een écht product of dienst als eindresultaat. De challenges zijn vakoverstijgend en maken gebruik van realistische vraagstukken. Hierbij werken we vanuit de principes van design thinking: een methodiek om vanuit de vraag “hoe kunnen we…” tot creatieve en innovatieve oplossingen te komen. In de challenges komen taakverdeling en teambuilding aan bod: leerlingen werken in scrum-teams waarbij wekelijks een fase wordt doorlopen. Er wordt onderlinge feedback gegeven, zowel binnen teams als in rondes van peerfeedback tussen groepjes leerlingen, waar ook punten op gescoord kunnen worden. Contact met de buitenwereld wordt gestimuleerd, waarbij leerlingen ook ‘klantgericht’ leren werken: welke feedback krijg je van jouw opdrachtgever of doelgroep en hoe maak je succes zichtbaar en meetbaar?

UniC – MotiVaktie

Bij MotiVaktie krijgen leerlingen in de onderbouw de opdracht om binnen een aantal weken een project op te zetten. Hierdoor krijgen ze de kans hun kennis over zichzelf en de wereld te verbreden en verdiepen. Alle projecten hebben gemeen dat leerlingen reflecteren op hun groei en op het proces.
Welke projecten zetten leerlingen zoal op? Een jurk ontwerpen en naaien, een dag met een architect meelopen om zo zelf een maquette te bouwen, optreden (zang en piano) in een bejaardentehuis, een nieuw computerspel ontwikkelen en programmeren, van een ervaren drone-piloot leren over drone-vliegen, van een banketbakker leren bonbons te maken, in de stijl van Rietveld meubels maken. Enzovoort. Het is geweldig wat de leerlingen allemaal voor elkaar krijgen. 

UniC- Een diploma met méér waarde

Oud-leerlingen van UniC geven aan dat zij in het hoger onderwijs goed meekomen. Ze hebben geleerd regie te nemen over hun eigen leerproces, ze kunnen plannen en zelfstandig werken. Daarnaast weten zij hoe ze effectief moeten samenwerken, wat van pas komt bij groepsopdrachten. Leerlingen van UniC zijn tijdens hun opleiding regelmatig actief op andere gebieden, bijvoorbeeld binnen  hun studie- of studentenvereniging. Daarom zeggen wij: op UniC halen kinderen een diploma met méér waarde. Niet alleen doen zij kennis op; ook ontwikkelen zij hun vaardigheden. Zo worden zij ondernemende, initiatiefrijke volwassenen, die betrokken zijn bij de wereld om hen heen.


Vacatures

Werken bij UniC? Klik op vacatures.

Dit is UniC

  • Verantwoordelijk voor de leerlijnen binnen je vak of leergebied
  • Samen met collega’s de leerlingen op de groep begeleiden
  • Vakoverschrijdend bezig zijn
  • Continu actief met de verbetering van je vak of leergebied
  • Veelvuldig contact met leerlingen en collega-docenten
  • Regelmatig uitwisseling met collega’s van andere scholen
  • De buitenwereld naar binnen halen en andersom

Rol docenten

Op UniC staan de leerlingen centraal. Docenten hebben een talent om onderwijs aantrekkelijk en zinvol te maken. Ze dragen bij aan de ontwikkeling van de leerlingen. Daarom is elke docent niet alleen vakexpert, maar ook begeleider, coach en mentor.

Jezelf ontwikkelen

  • Je creativiteit inzetten om je vak te verbeteren.
  • Je eigen accenten leggen: didactisch of inhoudelijk.
  • Je vaardigheden ontwikkelen door interne scholing.
  • Solliciteren naar een lb-, lc- of ld-functie op basis van de gevraagde competenties en je eigen portfolio.

Maak jouw eigen website met JouwWeb